Leer mediteren met deze gratis video's!
Direct downloaden

Page content

article content

Ik erger me groen en geel

Ik erger me groen en geel aan alles en iedereen. Dit hoor ik vaak om me heen en ik erger me zelf natuurlijk ook wel eens. M’n geliefde die zijn rommel niet opruimt, mijn zoon die niet echt vooruit te branden is maar ook zomaar iemand in de trein die keihard in zijn telefoon schreeuwt terwijl ik net even rust wilde kan me vreselijk ergeren.

Je hebt er zelf het meeste last van

Het vervelende van je ergeren aan anderen is dat jij er zelf het meeste last van hebt. Als je je ergert voel je je per definitie niet blij en gelukkig. Alles in je lichaam voelt gespannen, soms zelfs zo erg dat je hoofd uit elkaar lijkt te spatten. Je vindt dat de ander iets verkeerd doet en dat zijn of haar gedrag moet veranderen.

Helaas zit het leven zo in elkaar dat je niet iedereen om je heen kan veranderen zodat ze het precies zo doen als het goed is voor jou.Irritatie: hoe ga je hier mee om

Waarom erger je je?

Het is interessant om te kijken waarom je je ergert. Je ergert je altijd aan iets dat je herkent in jezelf en wat je niet leuk vindt van jezelf. Ergernissen zijn als het ware projecties van oordelen die je over jezelf hebt. Ik erger me aan de troep van mijn geliefde omdat ik zelf de neiging heb rommelig te zijn en dat “slecht” vind van mezelf. Ik heb al jong gehoord dat troep maken niet hoort en dat ik, wanneer ik troep maak, iets doe dat niet mag en geen lief meisje ben.

Het oordeel dat ik van mijn ouders hoorde heb ik geïnternaliseerd en omdat ik het graag goed wil doen, mag ik van mezelf geen rommel meer maken. Deze innerlijke overtuiging projecteer ik op de ander.

Ergeren, irriteren

Wat kan je aan je ergernissen doen?

Wanneer je je ergert ben je er van overtuigd dat je gelijk hebt. Je weet zeker dat de ander het verkeerd doet: het is toch gewoon not done als iemand keihard in de telefoon zit te schreeuwen terwijl hij in de trein zit. Je denkt: je mag niet schreeuwen in de trein. Het is interessant om deze gedachte te onderzoeken.

Een prachtig hulpmiddel om je gedachten te onderzoeken is The Work van Byron Katie. Haar aanpak bestaat uit een viertal vragen waarvan de eerste is of je absoluut zeker bent dat jouw overtuiging “je mag niet schreeuwen in de trein” waar is. Of dit altijd absoluut en in alle gevallen waar is.

Hoe zou je je voelen zonder deze gedachten?

En dan is er best iets te verzinnen waardoor het helemaal niet altijd waar is, bijvoorbeeld omdat degene aan de andere kant doof is en het anders niet hoort. Jouw gedachten over het harde telefoongesprek maken je gespannen en boos. Maar hoe zou je je voelen zonder deze gedachten? Wanneer je met liefde en compassie het telefoongesprek zou gadeslaan.

Wanneer je wist dat aan de andere kant een oude moeder is die haar zoon al heel lang niet gehoord heeft? Je zou je in vrede en ontspannen voelen, blij voor de jongen die zijn moeder aan de lijn heeft.

Zijn je gedachten wel waar?

Het zijn je gedachten over de situatie die je gespannen maken, gedachten waarvan je aanneemt dat ze waar zijn terwijl je dat eigenlijk helemaal niet zeker weet.

Het is dan ook goed om je gedachten te onderzoeken. Om je bij iedere gedachte die stress oplevert af te vragen of de gedachte wel waar is, of je voor een andere gedachte kan kiezen die rust oplevert. Het is interessant om je af te vragen of je je humeur wilt laten bepalen door je gedachten.  Of je wilt blijven geloven dat je gedachten waar zijn, dat jij bent wat je denkt.

Wanneer je geïnteresseerd bent in hoe je op een andere manier naar je gedachten kunt kijken en hoe je daardoor om kunt gaan met ergernissen, kom dan naar de workshop “je ben niet wat je denkt”

Comment Section

0 reacties op “Ik erger me groen en geel

Plaats een reactie


*