Leer mediteren met deze gratis video's!
Direct downloaden

Page content

article content

Mijn top 7 voordelen van mediteren

Meditatie wordt al honderden jaren gebruikt door mensen die op zoek zijn naar innerlijke vrijheid, vrede en geluk en die willen ontsnappen aan de stress van het dagelijks leven. Mediteren zou op vele manieren heilzaam zijn voor lichaam en geest. Hieronder mijn top 7 voordelen van mediteren die regelmatige meditatie mij hebben opgeleverd.

1. Vergroten van de emotionele balans

Voor ik begon met mediteren, werd mijn leven bepaald door emoties. Ik hield vast aan emoties, werd er door onderuit gehaald en leek er nauwelijks controle over te hebben. Met name vond ik het moeilijk om oordelen en wrok los te laten. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer zo vaak. Soms blijf ik nog hangen in een oordeel (‘omdat ik zooooo verscrhikkelijk gelijk had), maar vaker kan ik de negatieve emotie vrij snel loslaten. Dat betekent niet dat ik de emotie niet meer voel, geloof me, ik voel het echt. Maar in plaats van de emoties te voeden, merk ik ze nu alleen maar op; ik maak het verhaal niet groter om meer gelijk te krijgen. Ik merk mijn verdriet, boosheid, jaloezie etc. op en weet dat het weer zal verdwijnen. Meer niet.

2. Meer compassie

Mediteren heeft mij geleerd om met meer compassie naar de mensen om mij heen te kijken. Ik had altijd aanleg om het hele lijden van de wereld op mijn nek te nemen. Ieder zielig verhaal kon bij mij rekenen op tranen. Nu ik regelmatig mediteer en de verhalen van mijn eigen Ego en dat van de mensen om mij heen herken, ga ik minder mee in het verhaal. Door het verhaal heen zie ik de kracht en liefde van de ander en dat maakt dat ik compassie voel in plaats van medelijden; liefde in plaats van lijden.

3. Het verbeteren van je relaties

Een groot voordeel dat mediteren mij heeft opgeleverd is te zien dat mijn reactie op de mensen om mij heen, voornamelijk een projectie is van mijn eigen overtuigingen. Ik ervaar reacties van andere mensen steeds minder als bevestiging van mijn eigen overtuiging, bijvoorbeeld dat ik niet goed genoeg ben. Voor mij is dit een heel hardnekkige; als iemand (met name mijn meest dierbare) een kritische opmerking maakt hoor ik onmiddellijk het “zie je nou wel, er is iets mis met mij” stemmetje. Maar steeds vaker herken ik het stemmetje, kan ik achterhalen waar het vandaan komt en me weer opnieuw verbinden met wie ik daadwerkelijk ben.

4. Minder pijn

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken, blijkt dat mediteren effectief kan zijn tegen pijn. Door te mediteren wordt een specifiek gedeelte van onze hersenen “dikker” waardoor het minder gevoelig wordt. Pijnprikkels worden zodoende minder goed opgevangen.
Door te mediteren heb ik geleerd om mijn aandacht daar te brengen, waar ik het wil. Dus als ik pijn heb kan ik, in plaats van me te verbinden met mijn pijn, mijn aandacht richten op mijn ademhaling of op mijn mantra. Een enorme oefening in het loslaten van de overtuiging dat ik mijn lichaam ben.

5. Beter geconcentreerd

We zijn gewend om aandacht te geven aan alle uitdagingen om ons heen. Er hoeft maar iets te gebeuren, een geluid, een idee, een gevoel, en we zijn verkocht. Door te mediteren leer je de signalen (het denken) wel te zien, maar er niet in mee te gaan. Je concentreert je op je ademhaling of op een mantra en alle impulsen laat je zijn voor wat ze zijn. Zo heb ik geleerd om me beter te concentreren. Als ik met iets bezig ben, wordt het steeds makkelijker om mijn aandacht erbij te houden, om me niet te laten afleiden, om niet mee te gaan met alles wat mijn gedachten verzinnen. Dat maakt dat ik met meer tevredenheid bepaalde klusjes of opdrachten afrond ook als deze niet zo heel erg leuk zijn.

6. Minder angst

Als ik bang ben moet ik altijd denken aan het oude gezegde “de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest”. Het is immers de gedachte dat iets ergs zou kunnen gebeuren dat ons bang maakt…. het is nog niet gebeurt…
Als ik bang ben, ben ik dus met mijn gedachten in de toekomst. Door te mediteren heb ik geleerd te kijken naar mijn angst en vooral te kijken naar waar ze vandaan komen. Belemmerende overtuigingen als “ik kan niet leven zonder mijn kind” kunnen mij volledig verlammen. Als ik dergelijke gedachten heb, stel ik mezelf de vraag of dit waar is, of dit echt waar is… Of dat mijn denken, mijn ego mij in een wurggreep van paniek houdt. Steeds vaker realiseer ik me dat het een storm is in mijn hoofd, die ik niet wil voeden. Ik kies er voor om niet mee te gaan in de gedachten van angst en me in plaats daarvan de verbinden met de onveranderlijke vrede en wijsheid die altijd in mij leeft.

7. Tragere hartslag

Als je mediteert zul je merken dat je ademhaling vertraagt en met name je uitademing langer wordt. Hierdoor vertraagt de hartslag hetgeen weer een positieve uitwerking heeft op je stress niveau.
Ik ben een redelijk fanatieke hardloper. Door het verlengen van mijn uitademing voor en na het hardlopen, kan ik in een lagere hartzone trainen en dat maakt dat mijn conditie verbetert en ik dus sneller kan lopen (ik ben overigens absoluut geen snelle loper hoor, integendeel!). Allemaal heel goed voor mijn fysieke conditie.

Met bovenstaande voordelen wil ik jullie niet het idee geven dat ik het allemaal onder de knie en in de pocket heb. Ook ik heb last van spanning, irritaties, moeheid en dergelijke. Maar naarmate ik meer mediteer gaan de scherpe kantjes er van af, kan ik het makkelijker naast me neerleggen en voel ik me blijer, meer tevreden en absoluut rustiger.

Ik ben benieuwd naar de voordelen die mediteren jou heeft opgeleverd.
Deel jouw ervaringen in het commentaarveld hieronder

Comment Section

0 reacties op “Mijn top 7 voordelen van mediteren

Plaats een reactie


*