Beter slapen zonder drama's in je hoofd? %%sep%% %%primary_category%% %%sep%% %%sitename%%
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 april 2019 

Beter slapen? Hoe laat je je niet meer meeslepen door de drama's in je hoofd!

Beter slapen? Laat je niet meer meeslepen door je gedachten en drama’s in je hoofd.

Je ligt te draaien, te woelen en te malen en voordat je het weet is het twee uur verder en slaap je nog steeds niet. Je hebt een waterval aan gedachten in je hoofd, alles komt meerdere malen voorbij en je herleeft bepaalde delen van je dag of je hele leven. Je gedachten staan aan en gaan nog harder wanneer je echt gaat balen van al deze gedachten.

Beter slapen? Wees je bewust van je ademhaling

Ja, je zit in de bekende vicieuze cirkel.

Hoe kun je je gedachten uitzetten, zodat je beter gaat slapen? Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen: je kunt je denken niet uitzetten.

Maar wees niet getreurd, want dit betekent niet dat je gedachten de hoofdrol blijven spelen tijdens jouw nachtrust. Met onderstaande tips zorg je ervoor dat je je niet meer laat meeslepen door de gedachten (en drama’s) in je hoofd. Leer op een waarnemende manier naar je gedachten kijken, in plaats van je te laten leiden door je gedachten, en je zult heerlijk slapen.

Kies voor dankbaarheid

slapen en dankbaarheidWe hebben er allemaal een handje van om de negatieve gebeurtenissen op een dag de overhand te laten spelen in onze gedachten. Probeer dit om te draaien, door je bewust bezig te houden met datgene waar je dankbaar voor bent. Door jezelf te verbinden met deze zachte energie, kijk je met meer liefde naar jezelf en de mensen om je heen. Je  ontspant en ‘s avonds lig je minder te malen. Door voordat je gaat slapen te kiezen voor dankbaarheid, ben je ‘s avonds beter in staat om je gedachten te laten zijn voor wat ze zijn. Wen jezelf aan om, voordat je naar bed gaat, minimaal 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dat kunnen grote dingen zijn (dankbaar dat je zo’n lieve partner hebt) en kleine (dankbaar voor de lieve glimlach van de vrouw achter de kassa toen je dacht dat je niet snel genoeg je boodschappen in je tas kreeg).

Wees je bewust van je ademhaling

Vergeet nooit de kracht van een diepe ademhaling. Bewust ademen werkt ontspannend en rustgevend. Door je te focussen op je ademhaling, leid je jezelf af van je gedachten en val je eerder in slaap. Zo raak je diep in je lichaam spanning los en ervaar je zachtheid en rust.

Je hoeft dit niet direct zelf te kunnen. Laat je leiden door een ademhalingsoefening, zodat je leert hoe je bewust wordt van je ademhaling.

Jij bent niet je gedachten

omgaan met monkey mindDit klinkt misschien gek, maar het is absoluut waar: jij bent niet je gedachten. Al je gedachten zijn een afleiding van dat wat je wezenlijk, diep van binnen bent. De boeddhisten noemen dit de monkey-mind, omdat je je gedachten kan vergelijken met een hysterisch drukke aap. Met het geklets van die aap in ons hoofd, is het bijna onmogelijk om in het hier en nu te zijn. Door je alleen al bewust te zijn van deze aap in je hoofd, leer je dat je gedachten los staan van wie je werkelijk bent: volmaakt en stralend.

Krijg de monkey-mind rustig

Beter slapen? Geef je gedachten geen hoofdrolWe willen natuurlijk allemaal het liefst een knop hebben waarmee we onze gedachten uit kunnen zetten; die aap in je hoofd stil krijgen. Maar zoals gezegd in de inleiding, dit kan niet. En het hoeft ook helemaal niet. Wel kun je er met meditatie voor zorgen dat je je steeds meer bewust wordt van je denken. En dat jij dus WEET dat je denkt en daarmee niet je denken BENT.

Door te mediteren leer je hoe je ervoor kunt kiezen om je te verbinden met je wezenlijke zelf. Zo spelen je gedachten geen allesoverheersende rol meer. Door dagelijks een paar minuten te mediteren, leer je om geen aandacht te geven aan alles wat jouw aap allemaal roept. Die aap is nogal verslavend dus in het begin moet je best even moeite doen om er niet meer naar te luisteren. Maar al heel snel zul je merken hoe fijn het is om niet meer zo met dat denken bezig te zijn.

Luister naar jezelf

Door te luisteren naar jezelf, leer je het geluid van je wezenlijke zelf kennen. Huh? Leer in stilte te zitten en luister naar je omgevingsgeluiden. Wat hoor je? Wat ervaar je hierbij? Welk gevoel krijg je hiervan? Focus je bewust op de geluiden, zodat je een goede afleiding hebt voor je gedachten. Nu ga je steeds verder weg luisteren. Wat hoor je achter het geluid, en daar achter? Uiteindelijk kom je bij een zachte stilte die je direct verbindt met de stilte in jezelf.

Iedere keer dat je je laat afleiden door je denken (en dat is echt heel normaal) richt je je aandacht weer  op de geluiden om je heen. Doe dit liefdevol, zonder oordeel; straf jezelf dus niet voor het feit dat je je je makkelijk laat meevoeren door die aap. Leer in stilte te zijn gedurende de dag, zodat je deze stilte al kent en herkent voor wanneer je gaat slapen.

Een groot onderdeel van beter slapen en een heerlijke nachtrust is leren omgaan met je gedachten. Met deze tips geef je je gedachten een plek, maar niet meer de hoofdrol.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies