Wij gebruiken cookies
Leer mediteren met deze gratis video's!
Direct downloaden

Page content

article content

Welke verschillende vormen van meditatie zijn er?

“Welke vormen van meditatie zijn het meest geschikt en effectief?”. Deze vraag krijg ik vaak te horen van leerlingen. En natuurlijk willen mensen ook weten welke vorm van mediteren het meest geschikt is specifiek voor hen.

Er bestaat geen goede of fouten manier van mediteren. In het algemeen kan je zeggen dat het belangrijk is dat mediteren eenvoudig is, comfortabel en makkelijk uit te voeren. Het is ook belangrijk dat je een vorm uitzoekt die je aanspreekt en die bij jou doel past. Daarnaast is natuurlijk van belang dat je relatief snel resultaat merkt waardoor je er naar verlangt het vaker te doen. En voor het overige is alles wat voor jou goed werkt, de juiste vorm van meditatie. Het is belangrijk dat je een manier uitzoekt die je aanspreekt. Het uiteindelijke doel is dat je ervaart hoe rustgevend het is om je met je wezenlijke Zelf te verbinden.

In mijn basiscursus “Meer dan Mediteren” bied ik verschillende vormen van meditatie aan. Hierdoor kun je ervaren welke vorm van meditatie het beste bij je past.

Vormen van Meditatie

Er zijn verschillende vormen van meditatie. In dit artikel ga ik in op 5 populaire vormen van meditatie.

  • mantra meditatie
  • mindfulness meditatie
  • contemplatie meditatie
  • ademhalingsmeditatie
  • loopmeditatie

Mantra meditatie

mantra meditatieDit is een stille vorm van mediteren die gebruik maakt van een mantra: een geluid dat zich steeds herhaalt met als doel de gedachten te verhelderen. Een mantra is een woord of een zin, die een trillingsniveau heeft die overeenstemt met de universele trilling van bijvoorbeeld liefde of vrede. Een voorbeeld is de klank “aum/om”).

Je kunt de mantra onhoorbaar in je hoofd herhalen, of zachtjes uitspreken. Nadat je dit enige tijd hebt gedaan, zul je je meer alert voelen en meer verbonden met je omgeving. Hierdoor kun je diepere niveau’s van bewustzijn ervaren.

Sommige mensen vinden het fijn om met een mantra te mediteren gewoon omdat ze het makkelijker vinden zich op een woord te concentreren dan op de ademhaling. Het kan ook zijn dat je geen fijne associatie  met stilte hebt en houdt van de herhaling van geluid.

Mindfulness meditatie

mindfulness meditatieMindfulness meditatie komt oorspronkelijk uit de Boeddhistische traditie en is de meest populaire vorm van mediteren in het Westen.

Bij deze vorm van mediteren, richt je je aandacht op je gedachten en “zie” je hoe je gedachten komen en gaan. Je beoordeelt je gedachten niet en gaat ook niet mee in het verhaal van het denken. Het enige wat je doet is het observeren van je gedachten en ontdekken of er patronen te onderkennen zijn. Deze vorm van mediteren combineert het concentreren op je gedachten met het gewaar zijn van de gedachten. Zo kun je je aandacht richten op je ademhaling (concentreren) terwijl je de sensaties in je lichaam, je gedachten of je gevoelens observeert.

Contemplatie meditatie

Deze vorm van meditatie komt uit het Tibetaans boeddhisme. In deze vorm gaat het om gericht nadenken over bepaalde thema’s; zoals vergankelijkheid, onderlinge afhankelijkheid, de leegte, compassie of vergeving. In plaats van mee te gaan in het denken, dat van de hak op de tak springt, stuur je met aandacht je gedachten naar diepgang en innerlijke wijsheid, die uiteindelijk voorbij het denken gaat. Hierdoor ontstaat inzicht intuïtieve kennis die ertoe leidt dat je anders naar de wereld en jezelf kijkt. Dit geeft een bevrijding in je denken, voelen en reageren.

Ademhalingsmeditatie

ademhalingsmeditatie

Bij de ademhalingsmeditatie is de ademhaling het onderwerp van de meditatie. Door je volledig te concentreren op het ritme en de ervaring van de ademhaling word je geest stil en alert. Het concentreren op de ademhaling is een relatief eenvoudige meditatietechniek. Je adem heb je altijd bij je 🙂  dus je kunt deze vorm van meditatie altijd en overal toepassen.

De adem en psyche zijn nauw verbonden. Door je te richten op de ademhaling komt je meer in contact met je lichaam, je geest en je wezenlijke Zijn.

In verschillende tradities komt deze vorm van meditatie voor. In het westen zijn bijvoorbeeld holotropic breathing en transformational breathing een vorm van therapie. Door op een bepaalde manier te ademen kunnen geblokkeerde spanningen en emoties vrijkomen.

Loopmeditatie

loopmeditatieDe loopmeditatie is een oefening om niet snel dáár te zijn, maar je loopt om het plezier van het lopen zelf. Dat is de praktijk van hier-en-nu zijn. Je kunt het overal doen, waar je ook maar bent.

Als we lopen, lopen we meestal doelgericht ergens naar toe. We lopen naar de koelkast, naar de supermarkt of naar een collega. We willen dáár zijn. Om iets te pakken, iets te doen, iets te zeggen. Mijn bij deze vorm van meditatie zijn we ons heel bewust van hoe we lopen, hoe het voelt op stap voor stap je voeten neer te zetten.

De zenmonnik Thich Nhat Hanh zegt hierover:

“Welke handeling is de meest belangrijke in je leven? Een examen halen, een auto kopen, een huis kopen, promoveren? Er zijn zoveel mensen die een examen hebben gehaald of een auto hebben gekocht of die zijn gepromoveerd, maar zij zijn niet in vrede, zij zijn niet tevreden. Dus is het belangrijkste in je leven in vrede te zijn met jezelf en die vrede te delen met anderen. Maar om in vrede te zijn moet je je bewust zijn van je voetstappen. Je voetstap is de belangrijkste handeling.”

 

Veel gelezen artikelen.

Gratis meditatie

Wil jij ook ervaren hoe het is om te mediteren? Download dan deze gratis meditatie.

 

Gratis meditatie video's downloaden?

 

Comment Section

2 reacties op “Welke verschillende vormen van meditatie zijn er?


Door Inge op 4 mei 2018

Hai Wouter,

Dank voor je aanvulling. Het is inderdaad maar hoe diep je wilt gaan.

Ik kom zelf uit de Kasmier Shaivism traditie.. ook weer met allerlei stromingen en gelaagdheden.

Ondanks (dankzij) mijn zeer gedegen opleiding, is het mijn verlangen om mediteren eenvoudig en do-able (te doen) aan te bieden.

Er is een spanningsveld tussen te oppervlakkig en te gedegen…. dat is echt een uitdaging.

Fijn dat je even reageerde.

Warme groet, INge


Door Wouter Doorn op 4 mei 2018

Beste Inge,
Prima eerste onderscheid ter kennismaking. Een kleine toevoeging. Je haalt enkele keren het Boeddhisme aan, misschien wel leuk om te noemen dat daarin samatha bhavana (concentratie meditatie) de meest fundamentele vorm van meditatie is, hiervoor gaf de Boeddha 40 objecten (ademhaling is daar slechts 1 van). Dit is weer een voorwaarde voor vipassana (inzicht). Zie bijvoorbeeld https://buddho.nl/meditatie/

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.