Wij gebruiken cookies
Leer mediteren met deze gratis video's!
Direct downloaden

Page content

article content

Pijn helen door bewuste aandacht

Ik sta in Yoga Magazine! En niet omdat ik een prachtige houding super goed doe, maar omdat ik door bewuste aandacht en oefeningen van mijn nekhernia ben afgekomen. Ben je benieuwd naar het artikel? Ren dan nu naar de boekhandel of AH en koop de Yoga Magazine van deze zomer.

Pijn en meditatieDe zomer van 2015 bracht ik met een vriendin door in Italië. We lagen lekker aan het zwembad te zonnen tot ik me omdraaide en m’n ligbedje instortte. Ik viel keihard met mijn stuitje op een rots. Eventjes zag ik niets meer en was ik enorm misselijk. Daarna voelde ik me beroerd en draaierig. De dagen erop had ik een blauwe plek, kon ik mijn ene been niet heffen en bleef ik wat duizelig. Maar verder ging het eigenlijk wel.

Enkele weken later stapte ik uit mijn auto en ineens kon ik mijn hoofd nauwelijks meer bewegen. De dokter constateerde een nekhernia (door de klap was kennelijk een nekwervel verschoven). Het advies was rusten en uitzieken. Ook kreeg ik pijnstilling: tramadol en diclofenac.

Kijken naar de pijn.

Van de medicijnen werd ik somber en van de pijn nog meer. Dat was even een zure appel. Ik woonde na mijn scheiding net een half jaar met mijn zoon in Amsterdam en probeerde mijn leven weer een beetje op orde te krijgen. En nu kon ik door de nekhernia niet veel meer dan liggen en langzaam wandelen. Het huis leek klein, de muren dichtbij en de dagen lang. Veel te veel tijd ook om na te denken.

Samen vallen met de pijn

Jarenlang gaf ik yogatherapie en hielp mensen met pijnklachten. En nu was ik zelf aan de beurt. Ik kon nu zelf ervaren hoe verleidelijk het leek om samen te vallen met de pijn. De nekhernia gaf een stekende uitstralende pijn naar mijn schouder en arm; mijn pink was “doof”. Ik voelde me slachtoffer van de val, de scheiding en eigenlijk het hele leven. En dat wilde ik niet; ik wilde niet meegaan in die stroom van negativiteit, mezelf zielig vinden en letterlijk stil te staan.

Kijken naar de pijn

Ik besloot om naar de pijn te kijken. Om heel bewust, bijna als een wetenschapper, toeschouwer te zijn van de pijn. Daardoor nam ik er afstand van en kon ik voelen hoe moe ik was. Hoeveel ik de afgelopen maanden had moeten dragen en mezelf daarin voorbij was gelopen.pijn

Goed voor mezelf zorgen

Ik besloot goed voor mezelf te zorgen en rust te nemen. Daarnaast ging ik yogatherapie speciaal voor een nekhernia doen bij Critical Alignment (www.criticalalignment.nl ). Als je pijn hebt heb je de neiging om van je spieren rondom het pijnpunt aan te spannen. Hierdoor wordt de pijn juist erger. Wat wij leerden was ommet de pijn meegaan, zacht worden, ademen en ontspannen. Ik heb heel wat tranen gelaten tijdens de therapieles. Ik voelde me zo kwetsbaar en ellendig. Ook was ik bang, zo bang dat de pijn nooit meer weg zou gaan.

Pijn als waarschuwingslampje

Nu, 9 maanden later, is de pijn in mijn nek en schouder een soort van waarschuwingslampje geworden. Pijn betekent een stapje terug. Meer rust, meer oefenen, meer stille tijd. En eigenlijk ben ik er wel blij mee. Het moment waarop ik stop met vechten tegen de pijn, wanneer ik bewust naar de pijn kijk en ontspan is een prachtig moment.

Comment Section

0 reacties op “Pijn helen door bewuste aandacht

Plaats een reactie


*